A besúgó
Megnéztem A Besúgó című sorozatot és nekem nagyon tetszett. Mostanában még a kedvenc sorozataimat sincs időm, kedvem türelmem végignézni. Ha nagynehezen elkezdem néha 5 perc után leállítom így hosszú hónapokba telik egy évad végignézése.
Ehhez képest nagy szó, hogy a Besúgó 8 epizódját kettesével nézve pár nap
alatt kivégeztem és nagyon sajnáltam, hogy csak ennyi.
Nincs kedvem úgy írni, hogy virágnyelven kerüljem a spoilerezést, ezért innentől
csak akkor olvasd tovább ha már láttad a sorozatot, vagy nem zavar ha hamarabb
megtudsz dolgokat a cselekményről, mintsem látnád azt.
Szóval előre szeretném leszögezni, hogy, mint film tetszett. És amikor azt
mondom film, akkor azt mondom virtuális fikció, amit színészek játszanak, a média,
a képernyő terméke, azé a képernyőé, amin ha a prérifarkasra ráesik a szikla és az
még onnan feláll.
Ez nagyon fontos. Számomra egy film a popkultúra része, még ha dokumentarista
jelleggel esetleg komolyan is veszem, még a legprofibb dokumentumfilm is egy
történetmesélés. Valakinek (főleg a rendezőnek) a története és a szó szoros
értelmében az ő szemszögéből látjuk a dolgokat. A másik nagyon fontos
sajátossága a játék. Talán azért hívják játékfilmnek néha. Mindenhez hozzá
lehet nyúlni, mindennel lehet játszani, lehet utalgatni, lehet a nézőt
utaztatni, vagy a szájába is lehet rágni a mondanivalót.
Ebben az értelemben mint „játék” tetszett nagyon a film. Benne van a színes
szórakoztatás, tele van utalásokkal, hogy mindjárt majd én is elkezdek
találgatni, hogy ki kicsoda a filmben és mégis alaptémájában a magyar
társadalom egyik fájó drámájához, az ügynökkérdéshez nyúl, ahogy a cím is utal
rá. Én szeretem azt, amikor egy filmnek rétegei vannak, mint a Shrek hagymája 😊
Tehát eleve a játék várakozásával ültem le a képernyő elé, de én mindent
így nézek ami a TV-ből, moziból jön. Nem véletlenül ezer szálon eszembe jutott
a szintén nemrég futott vámpíros film (lusta vagyok utánanézni a címének), amiben
a Bödőcs is szerepel és az még jobban egy szabadon szárnyaló játék volt. De ide
tartozik az az áldokumentumfilm, amit az ivóvíz begyógyszereléséről csináltak
vagy az HBO másik nagyot futott sorozata az Aranyélet és hogy el ne felejtsem a
szintén többszörösen áthallásos Bűnös várost.
Nyúlunk hozzá a rendszerváltás környékéhez, a Kádár-rendszerhez és üzengetünk
Orbán rendszerének. Ez a játék, lehet hívni művészetnek is, politikai
állásfoglalásnak, aktivizmusnak, de aki akarja láthatja benne a
szórakoztatóipar kapitalista pénzcsinálását is. Kinek mi tetszik, szedje ki
magának a maga értelmezését.
Én szerettem elmerülni a film világában, a 80-as évek közepének díszletei
között, és megszerettem a szereplőket is. Régen néztem már magyarul filmet, és
mivel évek óta nem voltam otthon nekem nagy élmény volt.
Na de térjünk a lényegre. Pár kritikát olvastam még mielőtt megnéztem volna
és miután megnéztem egyiknek se adok igazat. Az egyik azt mondta például, hogy
félrevezető módon az 50-es évek világát vetíti rá a 80-as évek közepére a film,
és ez rossz üzenetet, fals képet ad a fiataloknak.
Nekem nem volt ilyen érzésem, sőt. Nagyon is pontosan ábrázolja a film azt
a kisstílűséget, ami egyszerre jellemezte a késő kádári rendszer rendőrségét
és (upsz mit találok mondani) a rendszerváltás ikonikus ellenzéki alakjait is.
„Tetszettek volna forradalmat csinálni.” – mondta a szépemlékű Antal József, és a film pontosan azt mutatja be, hogy itt az ellenállás, ellenzékiség, forradalmiság, rendszerellenesség maroknyi értelmiségi szórólapozgatásában, egy isten hátamögötti mezőn megszervezett sátoros kempingezésben és egy szúk budapesti téren lezajló rendezvény megzavarásában és némi lökdösődésben merült ki.
Haj-szál-pon-tos-an.
Ha mondjuk egy a magyar viszonyokat nem ismerő nyugati szemével nézzük a
filmet, akkor az bevett narratíváink mentén itt véres elnyomást, annak
nyomán elkeseredett, az 56-os forradalomhoz hasonló erőszakot és önfeláldozást
várhat. Ehhez képest olyan vágóképeket kap, hogy egy kollégium második emeleti
ablakából kiszórnak két táskányi szórólapot, amire csikorgó kerékkel fordulnak
be négyesével az 1200-es rendőrladák. Ezek a jelenetek egy akciófilm, vagy egy konspirációs
politikai dráma világához képest inkább azokat az amerikai délutáni sorozatokat
idézték fel bennem, amikor biciklis rendőrök napszemüvegben ötpercenként
gyorsan összevágott jelenetek alatt kapják el a strandon előlük menekülő
autótolvajt és a jelenet hangsúlya a napszemüvegen illetve a tekeréstől villogó
fehér zoknin van.
De én ennek örültem. Mert ez volt. Szórólapozás, meg szamizdat. Szakkollégiumi
sörözgetés és csajozgatás meg az alámondásos Rambo.
A filmben nem azért van a legnagyobb jeleneteknél is alig több mint két
tucat szereplő mert nem volt pénz statisztára. A pár rendzavarásos rendezvénynek,
Lakitelek, Szárszó és társai típusú értelmiségi találkozóknak haszálpontosan
ennyi szereplője volt.
Tölgyesi Péternek kering egy előadása a rendszerváltásról a Youtubon és abban
számszakilag összeszedi, hogy miközben Lengyelországban a Szolidaritásnak 10
milliós tagsága volt, Csehországban százezrek tüntettek az utcán, a magyar
rendszerváltás egy maroknyi értelmiségi és a technokrata reformkommunisták megegyezéseként
zajlott.
Amikor néztem az epizódokat, voltak pillanatok, amikor azt hittem, hogy
majd bele akarnak hazudni valami drámát. Hogy a ránk jellemző módon úgy
dolgozzuk fel (a popkultúrában is) a saját múltunkat, hogy legendákat,
forradalmat, hősöket hazudunk magunknak. Kerekedett a szemem, hogy az egyik
főszereplő csávó azért szerez egy kanna benzint (ehhez neki az éj leple alatt
egy csepeli kikötőben kellett fura csempész alakokkal találkoznia), hogy majd
magyar Jan Palachként felgyújtja magát. Hálistennek csak játszottak a gondolattal
(és velünk) a filmkészítők. Magyarországon (és ez így van jól) senki nem
gyújtotta fel magát a rendszer összeomlásáért.
Én azt is igen-igen reálisnak és korhűnek látom a filmben, ahogyan a rendőrség (titkosszolgálat) tényleg olyan kisstílű dolgok mentén szervez megfigyelést és koordinált akcókat, mint szórólapozás vagy egy értelmiségi dzsembori egy mezőn. Ahova összejön az összes ellenzéki érzelmű fiatal. Mármint, mind a 22-en.
Ezt én át is éltem, 14-15 éves fejjel 1986 magasságában, egy későbbi
posztban majd írok is róla részletesen. Egy nem politikai jellegű ifjúsági
klubba jártam Tatabányán akkoriban és pontosan a filmben ábrázolt kisstílűséggel
épült be oda a titkosszolgálat. Én ezt csak hosszú évek után tudtam meg,
hogy az egyik csávó a belügytől jött, akkor csak annyi túnt fel, hogy nem volt
szimpatikus a feje. De ha mi jelentettük a veszélyt a rendszerre, a helyi
zenekarunkkal és hétvégi klubtalálkozóinkkal, akkor a Kádár rendszer még 100
évig kitarthatott volna. Pontosan ezt láttam én a filmben is. Van egy
cselekmény, van egy történet, ami érdekes, szerethető, felemelő és a maga módján
drámai is, de hogy nem ettől lett rendszerváltás az azért elég világosan kiderül
belőle.
Az sem az 50-es éveket idézi, amikor a rendőrtisztek fenyegetőzéseit
hallgatjuk a párbeszédekben. Nem lesz a testvérednek gyógyszere, ki leszel
rakva a kollégiumból és az egyetemről, nem jelenhet meg novellás köteted. Ezek
kétség kívül szarrágó szemét dolgok, karriereket törtek ketté, egzisztenciákat
nyomorítottak meg, de azért lássuk már a léptékbeli különbséget az Andrássy út
60 körömletépései, a vészkorszak nyilas kegyetlenkedései vagy az ötvenhat utáni
kivégzések és e között.
Itt visszapofáznak a rendőrnek, sarokba szorítja az ügynök a saját
tartótisztjét és ugyan számtalan elem azért történik, hogy kanyart és drámát
adjanak a sztorinak, mégis inkább áll közel az akkori valósághoz, mintha itt
most körmöket téptek volna le.
Nincs ezen mit szépíteni, nem csináltak a filmkészítők egy élhetetlen diktatúrát
a Kádár rendszerből és hős forradalmat az ellenzékiekből. Szerintem nagyon
ügyesen, finoman és okosan tartották ott a drámát ahol volt. Disszidálás,
csencselés. A csencselő gyerek volt nekem a kedvencem. Egyrészt neki volt
tényleg 80-as évekbeli haja és ruhái, és az ő szerepe és karaktere sokkal
jobban ragadta meg a rendszerváltás hajtóerejét (már ami a tömegek támogatását
illeti), mint a kollégiumi alagsorban undergrund zenére elhadart kommunistázások.
Ami után tegyük hozzá együtt megnézik a Rambo-t.
Nagyon szépen látszik ez és nagyon pontosan találkozik a saját
élményeimmel. Én nem egyetemista, hanem középiskolás voltam a rendszerváltás
előtti években. 1978-ban voltam 6 éves, apámmal még a Sztankai István főszereplésével
készült Bors Mátét néztük, 1983-84 magasságában engem már csak a Csillagok Háborúja
érdekelt. 1986-ban bejöttek a videók, és elámondásosan ment tényleg a Rambo, a
Rocky és Schwarzenegger, ugyanebben az évben már a Queen játszott Budapesten.
Ha volt valami, ami tömegeket mozgatott meg, az az ausztriai Gorenje bevásárlás
volt és nem a Batthyányi örökmécsesnél zajló dulakodás.
1988 környékén az iskolapadba azt véste valaki Bruttósítás. Ekkor már
zajlottak az események. Szerveztek egy KISZ rendezvényt a KOMÉP székházban, egy
vitaműsort, ahova egyszerre volt hivatalos a KISZ akkori vezetője (Nagy Imre,
aki nem az 56-os Nagy Imre hanem kísértetiesen hasonlított arra a félrefésült
lenyalt hajú KISZ-eshez, aki a filmben is vitára áll ki) és a FIDESZ meghívott
képviselői (Deutsch Tamás jött le Tatabányára). Az én (valós) történetemben nem
került sor vitára aztán, mint a filmben, Deutschot a nézők közé ültették be (véletlenül
éppen mellém) és a KISZ-es előadása után megengedték neki, hogy egyet
kérdezzen. Ismertem a rendezvény szervezőjét és jelen voltam később az irodában,
amikot Nagy Imre tajtékzott, hogy ezért az egészért fegyelmit kell adni a
szevezőknek. Akik bölcsen hallgattak, hogy ők szervezték volna és nem is lett
az egészből semmi. Elment a csávó, sose láttuk többet.
Pontosan ugyanolyan kistílű piti történet, mint ami az egész rendszerváltást
végigkísérte.
És a film ennek a hangulatát adja vissza, szerintem hajszálpontosan.
Én nem bánom, hogy 1989-ben nem állt lángokban az ország. Azt sem, hogy nem
téptek le körmöket, hogy nem gyújtotta fel magát senki, ellenben a tömeg közé
sem lett lőve és lámpavasra se húztak fel senkit. Ilyen Jobbikos vagy Mi
Hazánkos körökben mondják, hogy Gengszterváltás.
Igen. Ma már tudjuk.
És a film is ezzel ér véget.
Játszhatunk egy kicsit a szerepekkel. Ki kicsoda. A fürdőköpenyes
matekzseni, az tuti, hogy Simicska, de szerintem csak egy kiragadott
karakterelem ez nem egy komplex, hű ábrázolás. Inkább ilyen utalások vannak a
filmben. A besúgó amivé válik a végén mintha Orbánra hajazna. Az egyetlen, aki okos,
és képes megoldani dolgokat. A vidékről Pestre került parasztgyerek. Már az
elején romlott, ő a legveszélyesebb alak, mégis ő marad állva az élen. De ez csak
az én találgatásom, én így látom.
Nincs élesen beleszőve a filmbe a népies vonal, összemosták ezt egy kicsit
a Fidesz-re hajazó kollégistákkal, akik többször is magyar népdalokra
zendítenek, kokárdát osztogatnak. Van viszont egy apró vonal a Duna-körös, Bős-Nagymarosos
vonalról és ott egy szakadásról, mintha ezzel jeleznék, hogy itt ketté megy a
történet.
Amikor a Száva Zsolt nevű forrófejú forradalmár disszidál, akkor azon
kattogott az agyam, hogy kiről formázhatták őt. Nem volt a rendszerváltásnak
ilyen központi, forradalmi arca (hiába próbálják ma azzá maszkírozni Orbán
Viktort) és amikor disszidált illetve attól a ténytől, hogy őt tartotta a
rendőrség a legveszélyesebbnek, legidegesítőbbnek akkor én jobb híján nem
tudtam másra gondolni, mint a Baksa Soós Jánosra. Erre felhangzik a Kex zárózeneként.
Szabad asszociációk ezek, játék. Játék a játékkal és ez egy filmnek a lényege.
Jó volt nézni, elgondolkodtatott, újra meghallgattam elolvastam egy csomó
rendszerváltáskori elemzést és eszembe jutott számtalan emlék. Nagyon megkívántam
a puncsos mignont....
Mi kell több egy filmtől? Én hálás vagyok érte.
Comments
Post a Comment