A jövő világa: ahol a művészet találkozik a tudománnyal

Ez a címe annak állandó kiállításnak, ami a szingapúri ArtScience múzeumban van. A kiállítás koprodukcióban készült a tokiói teamLab kreatív csoporttal, akik magukat "ultra-technologistának" tartják és projektjeikben különböző szakterületek embereit hozzák össze és közös digitális installációkat csinálnak. Művészekkel, programozókkal, mérnökökkel, CG animátorokkal, matemarikusokkal, építészekkel, web és graphic dizájnerekkel, szerkeztőkkel dolgoznak.

Amikor beléptem a kiállítás terébe az első benyomásom az, volt, hogy ez a Disneyland egy digitális változata és szó se róla nagyon nagy hangsúly van a szórakoztatáson. Az embernek alaposabban körbe kell néznie, nem hátrány elolvasni a magyarázatokat és instrukciókat, de ha valaki kicsit jobban odafigyel, akkor magától is rájön, hogy az összes installáció interaktív, valamilyen módon reagál a látogatók jelenlétére. 

Van például egy színes csúzda, amire animált virágok és gyümölcsök vannak projektálva (a kiállítás szponzora a Panasonic és ők hozták az installációkat megjelenítő projektorokat is). A gyerekek lecsúszhatnak a csúzdán, de amint ezt megteszik a virágok kinyílnak a gyümölcsök beérnek. Ők (mármint a gyerekek) ugyanis a napsugarakat reprezentálják. 

Tallinnban volt hasonló digitális installáció, ahol a gyerekek tengeri állatokat (csikóhal, polip, stb.) színezhettek ki egy A4-es papíron, írhattak is rá valamit, a nevüket, vagy üzenetet és aztán odasétáltak a szkennerhez, beszkennelték a képet és a hatalmas kék kivetítőn, ami az óceánt reprezentálta, a képen lévő állat egyszecsak megjelent a vízben és ott lebegett a többi között. 

Ugyanerre a kaptafára egy várost is csináltak, amibe épületeket vagy járműveket rajzolhattak a gyerekek és beszkennelve a rajz azonnal életre kelt. (Ez van a fenti képen).



Minden installáció hasonló módon interaktív, mindegyik mögött van egy üzenet, egy történet és valamilyen tudományos háttér. Nekem a kedvencem a Sanctuary (Menedékhely) szekció volt, a kiállítás kellős közepén. Ez egy sötét terem, be lehet ülni, vagyis inkább feküdni és a falon nem túl vibráló fények között madarak szállnak látszólag véletlenszerűen. Azonban ha jobban odafigyel az ember észreveheti, hogy a madarak reagálnak a szobában lévő emberekre. Amikor valaki bejön, gondosan kikerülik őt, és másfelé repülnek. 



Pár lépésre a múzeumtól van az Apple ikonikus "vízen lebegő" boltja, ahova átmentünk utána digitális tollat venni. A lányom azonnal nekiesett a kitett gépek egyikének és egy négyéves forma kínai kislány meg csatlakozott hozzá a másik gépen. 



 Ők már ebbe a világba születtek. A lányom Scratchen tologatott össze magának egy zenés installációt, mostanában szeret ezzel játszani. Pár hete egy másik Apple boltban berángatták egy játszóházba, ahol az egyik művészeti egyetem hallgatója digitális animációra tanította a boltban lévő gyerekeket. Azóta a lányom digitális művész akar lenni, ezért is mentünk el a múzeumba. 

Comments

Popular posts from this blog

A fodrász mint pszichológus

Kaukázus

Mit várhatunk egy második Trump kormányzástól

Indonézia betiltotta a Google and Apple új telefonjainak kereskedelmét

Futóverseny